U bent mantelzorger
Werkwijze:
-
Telefonische intake waarin u uw situatie uiteen zet en we bespreken waar u hulp bij nodig heeft. Wat is uw vraag en kan ik u daarbij helpen?
-
Afspraak maken voor een persoonlijk gesprek voor een analyse van de mantelzorgsituatie en bespreken welk uitzoekwerk en welke regeltaken ik voor u kan overnemen. U bepaalt wat voor u prioriteit heeft!
-
De afspraken worden vastgelegd in een verslag en dat wordt naar u toegestuurd.
-
Ik ga voor u aan de slag en houd u op de hoogte van de stand van zaken. Wanneer iets in uw mantelzorgsituatie verandert, gaan we in overleg om te kijken wat bijgestuurd kan of moet worden.
-
U behoudt de regie.
Vergoedingen en kosten
Een mantelzorgmakelaar kan op de volgende manieren betaald worden:
-
Via de aanvullende verzekering van uw zorgverzekeraar. Een overzicht van zorgverzekeraars die de dienstverlening van de mantelzorgmakelaar vergoeden vindt u bij ‘praktische informatie’.
-
Uit het vrij besteedbare bedrag van het Persoons Gebonden Budget.
-
Door uw werkgever. Steeds meer werkgevers hebben beleid dat is gericht op een betere balans tussen werk en privé, ook voor medewerkers met mantelzorgtaken. Vraag bij uw werkgever na wat de mogelijkheden zijn, maar ik kan dat ook voor u doen.
-
Via uw gemeente. Sommige gemeenten vergoeden een mantelzorgmakelaar. Informeer hierover bij uw eigen gemeente.
Uurtarief:
Wanneer u geen aanspraak kunt maken op een van bovenstaande vergoedingen, geldt een uurtarief van € 75,00 exkl. BTW. Voor een reisafstand van meer dan 20 km, wordt € 0,23 per km in rekening gebracht.
U bent werkgever
Wat kunt u als werkgever doen om uw medewerker te helpen bij het behouden van een goede balans tussen werk en mantelzorg?
De inzet van een mantelzorgmakelaar is voor bedrijven kostenbesparend aangezien verzuim, uitval en vervanging voorkomen kunnen worden.
Neemt u voor informatie contact op om de mogelijkheden (bijvoorbeeld een mantelzorgspreekuur) binnen uw organisatie te bespreken.